tillfällig mental koma

eller är man utbränd?
Jag tror jag tjatar när jag säger att det är inte vettigt att lägga 3 tentor inom 5 veckor inom 3 olika områden! Det är det inte och jag lider fortfarande av att det var så.
Att sen inte ha en enda dag emellan tenta och kursstart är helt ovettigt det med. Jag funderar mycket på hur folk kan ha godtagit denna skit termin efter termin...eller jaao det har de inte för de har ju lämnat in vissa klagomål men inte så att det hörts då verkar det som. Dessutom verkar folk tänka att det inte är deras sak att ändra på det. Det hjälper ju inte dem själva så varför bry sig. Sån inställning stör mig! Den dödar mig! Kanske är jag så upprorisk när det gäller taskiga scheman, taskig planering och taskiga förutsättningar eftersom jag jobbat en massa innan jag hamnade i skolan men jag kan inte ta det, jag kan inte! INTE!
Så nu funderar jag på vilken väg man ska gå och framförallt hur långt man kan gå. Uppsala sätter stort värde på att alla som går ut ska vara välutbildade och ingen ska ha kunnat smita igenom systemet. Jämför man med andra skolor och utbildningar så har vi vansinniga krav men de andra skolorna är en aning lökiga de med måste jag säga. Jag vet flera utbildningar som man kan glida igenom å så får det inte vara. Men att duktiga människor hoppar av för att de inte pallar känns inte heller som en strategi. Förvisso så vet man säkert att dem som klarar sig är av det segaste virket och de kan det de ska. Men är det mänskligt?!
Jag anser att man tappar bort många som skulle kunna utöva yrket på ett utomordentligt sätt på det här viset medan dem som är tillräckligt skruvade för att palla trycket på utbildningen klarar sig men kommer de att vara duktiga i sin yrkesroll? Det mesta kan man växa in i men att vilja och kunna rådgiva människor om både mer och mindre känsliga saker krävs det vissa personliga egenskaper...ju!
Ja det tål att tänkas på.

Jag var helpepp inför den här kursen som handlar om ursprunget av läkemedlen. Alltså från blomma till läkemedel. Om alla gamla gubbar som har skrivit om och lärt sig använda dessa växter för många hundra år sen. Men så började jag titta på alla webföreläsningar och hade kommit en knapp tiondel efter 3 timmar så tappade jag allt pepp som finns. Hjärnan är luddig och överkänslig för ny information. Jag blev yr och mådde illa. Det fladdrar förbi framför ögonen, jag hör vad som sägs men kommer inte ihåg det efteråt. Orkade knappt läsa tidningen för det fladdrade mer än nånsin. Snacka om hjärnslö=(
Tänkte att jag skulle sova istället för att kanske vara piggare efteråt men nej jag kunde inte sova, jag fastnar nånstans i nåt medvetande-ingemansland. Ser på tv så länge det är nåt som man inte behöver fundera så mycket på. Man kanske skulle följa big brother, det verkar lagom intelligensbefriat för mig just nu=/
Jag hoppas att hjärnan vill vakna imorrn annars kommer jag få en massa kvar att göra i helgen å det vill jag verkligen inte, så länge det är möjligt vill jag hålla helgerna pluggfria, gör bara undantag inför tentor eller möjligen rapporter.
Jag håller på att skriva en liten avhandling också, den kommer att komma upp här när den är klar. Den har ett ämne som för många verkar vara lika svårt som kvantfysik men för mig hyfsat basic. Så det kan ni se fram emot:-P
Eller ni förresten, misstänker att jag har EN läsare så du får väl ta åt dig av artighetsfrasen "Ni" =D=D

CIAO!

Kommentarer
Postat av: Denise

Jag hade inget internet igår (drog ut modemet när jag målade) men NU har jag kunnat läsa. :D



Du fixar det här Ida!

2011-02-23 @ 19:54:33
URL: http://vardagsfilosofier.blogg.se/
Postat av: Linda

Hudik är för litet, och Falun och Uppsala har egna studenter

2011-02-24 @ 18:03:40
URL: http://nurselinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0