Maria Wetterstrand(mp) är du dum i hela huvudet??

Ja Jag undrar verkligen!
Är Maria Wetterstrand(mp) dum i hela huvudet eller har hon bara fruktansvärd otur när hon tänker??!
Inte ofta jag blir upprörd när politiker håller på, det mesta blir ändå inte som de säger och att bli upprörd hjälper ju inte heller.
Men nu är jag det ändå!! På riktigt!
Borde verkligen verkligen plugga istället men nu är jag så in i skogens upprörd över denna människas matematiska kunskaper så att en femteklassare skulle klara det bättre.

Vad har hänt?
Damen ifråga har idag talat om att hon vill höja bensinpriset med 49 öre/liter.
Detta skulle kosta en vanlig svensson 29 kr extra per månad första året och 49 kr extra andra året.
OM man kör 1500 mil per år.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oppositionen-49-ore-dyrare-bensin_4627293.svd

Jaa det finns det säkert många som gör.
Pensionärer, de som bor i stan så att de kan ha busskort eller de som bor i storstäderna där det finns tunnelbana var tredje minut och sånt där.
Den verkligheten lever INTE jag i och har inte gjort det någonsin faktiskt.

Vi bor 8 km utanför en liten stad. Det betyder att vi behöver åka nästan 2 mil (t o r) enbart för att handla några lite mjölk. I 3 år fick vi inte dagis på vår ort vilket gjorde att vi åkte dessa 2 mil om dagen för att vår dotter skulle få gå på dagis även de veckor som min man var ledig.( Barn har ju rätt till det och mår bra av rutiner)
Min man har "nära" till jobbet bara 2 mil tur och retur.
Jag själv har behövt pendla till Gävle i ganska många år och det ger ca 7 mil om dagen.
Aaah men säger du, det får man ju dra av på skatten för! Oja det får man ju men det får man tillbaka året efter så hur ska man gå runt med att betala bensinräkningarna under tiden då?
Dessutom så får man bara tillbaka om man får sammanlagt på ett år över en viss summa och bara 30% av det beloppet så för mig blev det hela 3000 kr som jag får tillbaka iår, för föregående år.
Det är inte vad det har kostat mig!
I dagens samhälle har vi en enorm arbetslöshet som gör att fler och fler behöver pendla längre sträckor och det räcker inte vår kollektivtrafik för. Se bara hur det fungerade i vinter! Jag fick ta bilen till Uppsala för det var för dåligt väder för tågen:-O
Många säger till oss att vi får väl se till att handla när vi ändå är i stan, vi jobbar ju där. Det kan jag lova att man försöker med men eftersom dagis inte har öppet hur länge som helst och man får heller inte ha barnen kvar längre än nödvändigt efter man slutat jobbet så hinner man inte det. Och vem vill ha barnen kvar på dagis en timme extra för att hinna handla??
Det är klart att de där litrarna mjölk kan man ju kanske hinna köpa. Storhandling i all ära men det vet nog både du och jag att man behöver besöka en affär någon gång emellan också?
Jag försöker räkna ut hur hon tänker den där Maria när hon säger att det ska kosta 29 kr i månaden men jag får inte ihop det.
Jag kan ju bara se utifrån vår vardag och våra räkningar. När jag jobbade i Gävle hade vi en bensinräkning på 4000 kr i månaden, literpriset låg då runt 13 kr jämnt.
Idag pluggar jag i Uppsala vilket gör att jag inte har nån inkomst och kan då inte heller dra av för mina resor. Men resor har jag ju ändå, 2 mil tur och retur till bussen i Sandviken som tar mig till Gävle, därifrån kan jag sedan ta tåget till Uppsala. Tåg och bussresor kostar ca 1600 kr i månaden, pengar som jag lånar.
Min man har fortfarande sina resor och vi behöver fortfarande åka och handla och ibland.....ibland tar vi bilen och åker och hälsar på vänner:-O:-O
Ja visst! För om det vore så att det gick bussar här ute där vi bor som skulle passa med tiderna som man skulle behöva åka buss på, så skulle det kosta 50 kr för oss att åka till stan med den bussen, enkel resa.
Vi har idag en bensinräkning på 3000 kr och som jag ser det så kan vi inte banta ner den särskilt mycket mer. Vi har inte ens en cykelbana in till stan, många cyklar ändå men det är inte ens en vägren och bilarna kör ändå 80 på den vägen så jag anser det vara förenat med livsfara att vistas på den vägen. Jag kanske kan cykla där men jag tänker inte ha min 8 åring vinglande med mig!

I påskas var jag och barnen till Uppsala för att gå på badhuset där, jag hade pluggat väldigt mycket de senaste veckorna så jag tyckte att barnen var värda att få åka på en liten utflykt. Vi åkte tåg och buss i Uppsala och Emilia, 8 år var så fruktansvärt imponerad över att vi kunde ta bussen hit och dit, byta och komma rätt.
Det gick faktiskt bra hela dagen tills vi kom hem till Sandviken, då jag upptäcker att om man inte hinner med 18-bussen ut till oss så går nästa 21.30       :-O
Vårat tåg kom in 18.20.
Det var bara att ringa till grannen och be om hämtning, tur att hon var hemma och ville hämta oss!

Vi bor hyfsat billigt här ute så det är klart att man får räkna med transportkostnaderna i levnadskostaderna men det går inte att höja bensinskatten mer.
DET RÄCKER NU!
Ska det behöva bli billigare att tränga in familjen i en lägenhet mitt i stan så att mina barn ska leka i lekpark resten av sin uppväxt itsället för i skog och mark som idag?
Om bilresande ska beskattas mer så tycker jag att det får bli någon slags form av "böter" istället. De får väl göra någon slags tabell över hur mycket man har rätt att köra utöver resor till arbetet. Tabellen får så lov att ta hänsyn till hur långt man har in till ett samhälle med affär sen får vi väl böta om vi har gjort för många "nöjesresor" i efterhand.
Säg tack och adjöss till att fira jul med mormor i skåne och ta en semestersväng med husvagnen till Kolmården!
Maria Wetterstrand tror att det kostar 29 kr per månad men det vet vi är så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Tål att tänkas på!

CIAO

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag tror att jag kommer att vara ungefär likadan mot mammorna efter att jag själv har fått barn. Däremot kan jag nog märka en viss skillnad nu när jag träffar gravida varje dag och är gravid själv. Den som lider mest är nog min egen graviditet, jag är så sjukt less på magar och gravida när jag kommer hem att jag har svårt att uppskatta min egen graviditet.

2010-05-02 @ 17:45:22
URL: http://nurselinda.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag väntar själv med spänning på mina egna kommentarer när jag ska föda. ;)

2010-05-03 @ 21:41:35
URL: http://nurselinda.blogg.se/
Postat av: Ammi

Haha,.. och därför röstar man blått =P Haha, kram på dig!

2010-05-05 @ 18:55:30
URL: http://amelies.blogg.se/
Postat av: C

Lustigt att det värsta du kan råka ut för är att få vänta på bussen i 3 timmar. jag bor i en storstad och missar jag vissa bussar är det klart fler timmar i väntetid. Nu är det inte så generellt dock(vid 18 kan jag räkna med att hinna på nästa buss inom 15 minuter) men jag har bott där det gått 4 bussar per dag, om man såg till "rätt" dagar, övriga gick den mindre, några månader per år = inte alls. Då var det 2 km till närmsta annan hållplats på en totalt oupplyst, oplogad väg.

Har jag körkort? nej. Skulle jag ha det i sandviken? nej.

Du talar om hur långt det är till dagis för er? 2 mil tur och retur = 730 mil om ni lämnar varje dag ink julafton. Sedan pratar du om mjölken och jobbet och skolan. har ni lyckas med bravaden att allt ligger åt olika håll?



Jag ställer mig gärna bakom MPs förslag om höjd bensinskatt, vad tror du sker när priset går upp? vem drabbas? Och vad sker då?

Vilken miljö använder ni när n kör?

Jag har fortfarande svårt att se hur mycket det skulle påverka er, din man jobbar = han bör få det på reseavdraget. 29 kr i månaden, ja för er kanske det bli tilloch med det dubbla.. 60 kr. Är det en orimlig höjning?

Du talar om resor till uppsala m.m. Poängen är ju just att få bort att folk reser med bil när annat är möjligt. För er var problemet hemma i sundsvall, varför inte parkera bilen vid stationen?



Gällande momor i skåne, poängen handlar om prioriteringar och se alternativ.

Husvagnsemestern, ja det kan ni ta, men varför är det vi övriga som ska betala för den i kostnader?

2010-10-06 @ 01:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0