En Kall Solig Tisdag

En kall tisdag är en ren underdrift!
En jävla kall tisdag är mer rätt för i morse var det -22 grader här.
De skulle ha skidtävling i skolan och man tänkte ju att det går ju bara inte! Första start skulle vara 9.30 men 10.15 var det fortfarande -18 grader.
Jag åkte aldrig upp till tävlingen för jag trodde inte att den skulle bli av men en timme sen hade de i alla fall startat tävlingarna för då var det tydligen "bara" -15 men jag vet inte vilken termometer de tittat på:-) Det har ju iof varit en riktigt fin dag så måste jag välja tar jag ju hellre en sån här dag än en mulen dag med minus två grader.
Skolskidtävlingen firade 100 år så det var väl viktigt att få den att gå kan jag tänka. Barnen hade haft roligt och det är huvudsaken, dessutom hade de fått gå in och fikat emellan.
på eftermiddagen kom temperaturen ner mot 6-7 grader men nu är det 14 grader igen...
Jag har känt mig väldigt slut i ett par dagar, andningen är bättre men jag känner fortfarande av det. Jag "tvingade" iaf mig själv till en halvtimme på motionscykeln. Hade nog kunnat köra lika mycket till om det inte hade varit för hur ont i arslet jag fick, kände att det bara var brallorna som höll ihop mig:-D
Eftersom jag inte känt mig helt hundra några dagar så är jag så där osäker på om det är latmasken som inte orkar eller om det är jag, så att säga.

Kom på en helt annan sak som jag tänkte berätta om. Tanken kom upp när jag satt och tittade på Bygglov på 4:an och de var på en bondgård på Öland. De frågar hans fru hur det var att vara tillsammans med en bonde och hon hade inga bra svar, de visade en massa omtagningar och sedan var de ute i ladugården hos de bajsande korna.
När jag låg på BB sist, alltså när Celine kommit:-) fick jag en rumskompis vid 2-3 snåret på natten. Jag sov inte särskilt bra så det var bara roligt att lyssna när de nyblivna förstagångs föräldrarna kom in, de var dessutom i 40års åldern skulle jag säga och det stod snabbt klart att han var bonde och de bodde en bra bit utanför stan.
Hon upprepade om och om igen hur snabbt det gått, hon var väl chockad, som förstagångs föderska ska det ´ju ta ett par dygn eller så:-o
I alla fall så berättade hon för sköterskan att vattnet gått vid tio på kvällen när hon pratat i telefonen och eftersom de nu var uppe på BB så måste det som sagt var ha gått fort.
När sköterskan lämnade rummet, hörde man hur osäker hon var på hur hon skulle göra med bäbisen. Hon frågade sin man om hon skulle ha bäbisen i sin säng eller i lådan med hjul. Hon lät så förvirrad och undrade när hon skulle behöva mata henne osv.
Han var en luuugn bonde som svarade att hon var väl tvungen att göra det som kändes bäst, det märks väl på bäbisen vad den vill. För honom var det bara ännu en förlossning, jag tänkte ,undar hur många kalvar han har varit med att förlösa?
Efter en liten stund säger han att om han åker nu så hinner han hem och mjölka och komma tillbaka tills ronden skulle gå. Snacka om att jag höll på att börja asgarva där bakom mitt skynke. Han har just blivit pappa men ska åka hem och mjölka*haha*
Hör på hans fru att hon blir lite orolig, vill inte alls vara ensam, hon låter såå ovan.
Jag ser när han tar sin portfölj och går ut ur rummet,  en sköterska kommer in och återigen får vi höra om hur fort det hade gått.
Det slog mig också att natten innan var det vi som hade kommit upp men de som låg i vårt rum den natten hade åkt hem så den här gången hann jag ha 2 rumskompisar fast vi bara var där i 32 timmar.
Pratade lite med dem på förmiddagen efter och visst hade han hunnit hem och mjölka och han hade visst hunnit sova också,vilket lyx!
Ja det ska tajmas in i minsta detalj om man är bonde.
Jag hann dessutom hem till midsommar precis som jag hade sagt redan i oktober men det var på håret för det var inte särskilt lätt att bli utskriven på midsommarafton. Trodde aldrig de skulle släppa ut mig å jag höll på att svälta ihjäl...
Efter en sväng på Coop, 4 Chesse och en stor cola från McDonalds så sov jag och Celine riktigt skönt i 4 timmar innan vi kom iväg på lite midsommarmiddag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0